Auto- ja liikennetoimittajat ry.
Lehdistötiedote 16.12.2022
Vuoden Auto Suomessa 2023 on
Kia Niro
Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry teki Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt yhdeksännen kerran. Se tarkoittaa, että ensi vuonna on syytä pieneen juhlaan, kun valinta tehdään kymmenennen kerran.
Tuomariston muodostavat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 54 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Tarkkaan ottaen sääntöjen mukaan toisen kierroksen äänestykseen voivat osallistua vain ne jäsenet, jotka äänestävät ensimmäisellä kierroksella. Yhdistyksen jäsenten ammattitaidosta ja korkeasta moraalista kertoo se, että moottoripyöristä ja raskaammasta kalustosta kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet seniorijäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2021 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2022 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Kaikki 30 ehdokasta olivat tuomareiden koeajettavina Nummelassa 2. marraskuuta. Jokainen tuomari valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Jo jatkoon pääseminen oli saavutus, sillä vain äänen tai kahden päähän finaalista jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra/Toyota bZ4X. Yhtä lukuun ottamatta kaikki 30 ensimmäisellä kierroksella mukana ollutta ehdokasta saivat ääniä.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan halvimmista ehdokkaista Škoda Fabia pääsi finaaliin ja Dacia Jogger jäi vain yhden äänen päähän finaalipaikasta. Toisaalta yksi kalleimmista ehdokkaista, Mercedes-Benz EQE, oli mukana loppukilpailussa. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko. Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat sähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, kunnes kesällä 2023 se tulee myyntiin myös sähköautona. Škoda Fabian saa ainoastaan bensiinimoottorisena, eikä voimalinjassa ole mitään sähköapuja.
Toisen Nummelassa järjestetyn koeajopäivän jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.
Äänestys oli VAS-historian tasaisin, mikä näkyy myös voittojen jakaumassa. Kia Niro sai niitä eniten (13), toisena oli Volkswagen ID. Buzz (11) niukasti ennen Renault Megane E-Techiä (10). Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se sai yhtä paljon ykkössijoja (9) kuin Mercedes-Benz EQE.
Vuoden Auto Suomessa 2023 -lopputulokset:
1. Kia Niro (154 p.)
2. Mercedes-Benz EQE (147 p.)
3. Renault Megane E-Tech (146 p.)
4. Volkswagen ID. Buzz (139 p.)
5. Škoda Fabia (118 p.)
6. Opel Astra (106 p.)
Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.
Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:
”Jokaiselle jotakin eli kolme sähköistettyä voimalinjaa, jotka kaikki toimivat mainiosti.”
”Moderni muotoilu, hyvät sisätilat ja mukava kyyti nostavat Niron haluttavuuden uudelle tasolle. Kolme eri sähköistettyä voimalinjaa eri hintaluokissa antaa valinnanvaraa.”
Kuva Kia Nirosta:
Ohessa on kuva Vuoden Auto Suomessa 2023 -voittaja Kia Nirosta (kuvaaja Jari Kohonen).
Kaikkien VAS2023-ehdokkaiden yksittäiskuvat sekä koostekuvia finalisteista (kuvaaja Jari Kohonen) löytyy täältä: https://auli.kuvat.fi/kuvat/vas+kuvat+2023/
Koostekuvassa autot ylhäältä vasemmalta alkaen aakkosjärjestyksessä:
Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Lisätietoja:
Kalle Kalaja
AuLin puheenjohtaja
040 752 0668 – kalle.kalaja@suomenautolehti.fi
auli.yhdistysavain.fi/vuoden-auto-suomessa/
Vuoden Auto Suomessa 2023 -äänestys
Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella, joista toiseen pääsevät ensimmäisen kierroksen kuusi parasta autoa.
Arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä ja mallin oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.
Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.
Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivissä 2.11., ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä 16.11.
Äänestyksen kulku
Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella.
Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee 1.11. julkistettavalta autolistasta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.
Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa 2023 -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.
Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.
Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.
Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.
Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.
Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.
Kuvat: Jari Kohonen / AuLi ry
Erilaisia voimalinjoja – sähköautot vahvoilla
Vuoden Auto Suomessa 2023 -valinnassa on edetty toiselle kierrokselle. Kuudesta finalistista puolet on sähköautoja, mutta suuri osa suomalaisista ostaa edelleen polttomoottorisia autoja. Siksi on hyvin luontevaa, että yksi finalisti on saatavissa vain perinteisellä bensiinimoottorilla. Vuoden Auto Suomessa 2023 paljastetaan 16.12. kello 19:00 Tampere-talolla alkavassa Auto- ja liikennegaalassa.
Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt yhdeksännen kerran. Voimalinjojen moninaisuus näkyy hyvin kilpailuun tänä vuonna osallistuvissa 30 ehdokkaassa, joista kolmasosa eli kymmenen on sähköautoja. Kolmeen ehdokkaaseen sähkömoottori tulee vaihtoehdoksi viimeistään 2024. Toisaalta neljä ehdokasta on saatavissa vain polttomoottorilla. Niistä yhden kohdalla tilanne muuttuu vuonna 2023, kun hybridi tulee valinnaiseksi voimalinjaksi.
Tuttuun tapaan valikoima on todella laaja, sillä halvimmat ehdokkaat saa omakseen alle 20 000 eurolla. Toisaalta kalleimmat ehdokkaat maksavat vähän suuremmalla moottorilla ja hyvällä varustelulla yli kymmenkertaisen summan.
Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet ovat noudattaneet tuttua linjaa. Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Äänestäjät painottavat myös monipuolisesti autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.
Kolmasosa eli kymmenen ehdokasta erottui äänestyksessä omaksi joukokseen. Mutta sääntöjen mukaan vain kuusi pääsee jatkoon eli finaaliin. Vuoden Auto Suomessa 2023 -arvonimestä kilpailevat:
Kia Niro
Mercedes-Benz EQE
Opel Astra
Renault Megane E-Tech Electric
Škoda Fabia
Volkswagen ID. Buzz.
Aivan hivenen riman alapuolelle jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra / Toyota bZ4X.
Kaiken kaikkiaan äänet jakautuivat tasaisesti melkein kaikille 30 ehdokkaalle, sillä ainoastaan yksi ehdokas ei saanut yhtään ääntä. Toisaalta ääniharavista puolet ei kuulunut yhdenkään tuomarin suosikkikuusikkoon. Automerkeistä eniten ääniä sai Volkswagen (4 ehdokasta) ennen Toyotaa (3 ehdokasta) ja Kiaa (2 ehdokasta).
Nyt tuomaristolla alkaa haastava tehtävä arvioida finalistien ominaisuuksia. Niitä tutkitaan vielä konkreettisesti Nummelassa 16.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen jokaisen tuomariston jäsenen on päätettävä, miten jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.
Vuoden Auto Suomessa 2023 julkistetaan perjantaina 16.12. kello 19.00 Tampere-talossa alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä Aamulehti Livessä ja ISTV:ssä 16.12. klo 19.00-22.00.
Lisätietoja:
Toni Jalovaara, VAS 2023 -toimikunnan puheenjohtaja
Puhelin: 0400 – 821 993
Sähköposti: toni.jalovaara@inmen.fi
Kuvat: Jari Kohonen / AuLi ry
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämä Vuoden Auto Suomessa -äänestys starttaa 1. marraskuuta nyt julkaistun virallisen ehdokaslistan myötä yhdeksännen kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna 30 merkittävää uutuutta, joista kolmasosa on sähköautoja.
Tänä vuonna Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa on upea kattaus automaailman uutuuksia. Päätöstä ei suinkaan helpota se, että ehdokkaiden hintahaitari ulottuu alle 20 000 eurosta hurjaan yli 300 000 euroon. Välille mahtuu paljon merkittäviä uusia automalleja, jotka tulevat näkymään liikenteessä ja Suomen rekisteröintitilaston kärkipaikoilla.
Hämmästyttävää kyllä sähköautojen osuus on tänä vuonna viime vuotta pienempi. Kun vuonna 2021 sähköautoja oli yli puolet, tänä vuonna niitä on kolmasosa. Tosin kolmeehdokasta tulee vähän myöhemmin myyntiin myös sähkömoottorilla varustettuna, mikä nostaa sähköautojen osuuden melkein puoleen.
Sähköiset voimalinjat ovat kuitenkin vahvoilla, sillä yhdeksän ehdokkaista on saatavissa lataushybridinä ja neljä on hybridejä. Pelkästään polttomoottorilla myytävien ehdokkaiden määrä on tänä vuonna tuplaantunut viime vuoden kahdesta neljään.
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kattavasti Suomea edustavat noin sata jäsentä valitsevat nyt kuusi omasta mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 30 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Nummelan lentokentällä järjestettävässä tilaisuudessa.
Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.
Vuoden Auto Suomessa 2023 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaanjoukosta. Jatkoon valitut finalistit julkistetaan 9. marraskuuta, jolloin alkaa toinen äänestyskierros.
Vuoden Auto Suomessa 2023 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 16.12. kello 18 Tampere-talolla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa.
Lisätietoja:
Toni Jalovaara
VAS 2023 -toimikunnan puheenjohtaja
0400 821 993 – toni.jalovaara@inmen.fi
Vuoden Auto Suomessa 2023 -ehdokkaat
Alfa Romeo Tonale
BMW i4
BMW 2-sarjan Active Tourer
Citroën C5 X
Cupra Born
Dacia Jogger
DS 4
DS 9
Honda HR-V
Honda Civic
Kia Niro
Kia Sportage
Land Rover Range Rover / Land Rover Range Rover Sport
Lexus NX
Maxus Euniq 6 SUV
Mazda CX-60
Mercedes-Benz EQE
Nissan Ariya
Nissan X-Trail
Opel Astra
Renault Megane E-Tech Electric
Škoda Fabia
Subaru Solterra / Toyota bZ4X
Toyota Aygo X
Toyota Corolla Cross
Volkswagen ID.5
Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen Multivan
Volkswagen Taigo
Volvo C40