Sähköautot ottivat vallan

 

Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit, ylärivi vasemmalta: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 ja Mercedes-Benz C-sarja sekä alarivi vasemmalta: Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Kuvat: Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tavoittelemaan 27 ehdokasta, joista yli puolet oli sähköautoja. Ensimmäinen äänestyskierros painotti sähköautojen merkitystä uutuuksien joukossa, sillä kaikki finalistit ovat ladattavia. Kaksi kolmasosaa eli neljä kuudesta on sähköautoja ja loput ovat saatavissa lataushybridinä. Vuoden Auto Suomessa 2022 paljastetaan 16.12.

Vuoden Auto Suomessa valitaan jo kahdeksannen kerran ja tänä vuonna tuomaristona toimivien Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenten työ oli erityisen hankalaa voimalinjamurroksen takia. Ensimmäisellä kierroksella olleista 27 uutuudesta peräti 14 oli sähköautoja. Ainoastaan kahteen ehdokkaaseen ei ole saatavissa sähköistettyä voimalinjaa.

Uutuuksien valikoima oli todella värikäs markkinoiden halvimmasta Dacia Sanderosta suuriin edustusautoihin, Mercedes-Benzin EQS:ään ja S-sarjaan. Niiden väliin mahtui edustava joukko pikkuautoista suosittuihin katumaastureihin. Tänä vuonna mukana oli myös ensimmäisenä täysin kiinalaisena automerkkinä Maxus.

Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari saa määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Sen lisäksi äänestäjät painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsee kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.

Kun ensimmäisen kierroksen jälkeen finalistikuusikot koottiin yhteen, saatiin selville loppukilpailuun jatkavat. Ne ovat aakkosjärjestyksessä: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz Csarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq.

Tänä vuonna kaikki ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Moni äänestäjä totesi, että hyviä finalisteja olisi hänen mielestään ollut paljon enemmän kuin kuusi. Niinpä finaaliin pääsyä voidaan pitää jo pienenä voittona.

Vain parin äänen päähän finaalipaikasta jäivät ehdokkaiden ääripäät Dacia Sandero ja Mercedes-Benz EQS sekä Volkswagen ID.4. Merkeistä eniten ääniä sai Mercedes-Benz perässään Hyundai, sillä kummallakin oli tänä vuonna neljä ehdokasta.

Nyt tuomariston jäsenillä on aikaa arvioida finalistien ominaisuuksia. Niistä otetaan vielä konkreettisesti mittaa Nummelassa 24.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen on aika miettiä, miten kukin jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Vuoden Auto Suomessa 2022 julkistetaan torstaina 16.12. kello 18.00 alkaen. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä IS-TV:ssä.

 

Lisätietoja:

Toni Jalovaara, AuLin puheenjohtaja

Puhelin: 0400 821 993

Sähköposti: toni.jalovaara@inmen.fi