LEHDISTÖTIEDOTE 5.12.2019

Vuoden Auto Suomessa 2020 on Škoda Kamiq

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut. Vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Kamiq.

Voitto on tšekkimerkin ensimmäinen nyt jo kuudennen kerran järjestetyssä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa, jonka tulos julkistettiin 5. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Vuoden Auto Suomessa -kilpailun järjesti Suomessa päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry. Äänioikeutettuja tuomareita olivat kaikki yhdistyksen toistasataa jäsentä, jotka edustavat käytännössä kaikkia autoista kirjoittavia merkittäviä medioita Suomessa.

INNOVAATIOPALKINTO UUTUUTENA

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys myönsi Elämäntyö-palkinnon Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessorille Nils-Olof Nylundille. Taustavoima-tunnustus annettiin Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle.

Journalismista palkittiin Mobilisti-lehti. Auto- ja liikennekuva 2019 on Moottori-lehden toimittajan Lauri Ahtiaisen otos ”Villihevoset”.

Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel. Vientipalkinnon pokkasi rallin kansainvälisen televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa myös televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.

Auto- ja Liikennegaalan Liikenneteko-palkinnon vastaanotti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja tutkija Tuomo Saarinen Espoon ansioista Suomen liikenneturvallisimpana kaupunkina. Liikennevaikuttajana sai tunnustuksen Moottoriliikenteen Keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen, joka toimi aiemmin Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana, Lipposen II hallituksen ministerinä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Hyvä Suomi! -palkinnon pokkasi KymiRing-moottoriratahanke. Kulttuuripalkinto osoitettiin tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia Säätiölle.

TASAPELIYLLÄTYS KARSINTAKIERROKSELLA!

Vuoden Auto Suomessa 2020 -kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2018 jälkeen ja ennen lokakuun 2019 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit, joista ehdolle asettui lopulta peräti 35 uutuusmallia.

Suuren automäärän myötä tuomariston rooli olikin tänä vuonna jälleen hyvin haastava.

Raatilaiset pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin Nummelan lentokentällä 6.11. järjestetyssä koeajopäivässä, jonka jälkeen äänestettiin, mitkä kuusi autoa pääsevät loppukilpailuun.

Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Ja lopulta, tarkastuslaskentojen jälkeen, selväksi voittajaksi kuittaantui siis Škodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin päätyivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköauto E-Tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin.

Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa ”vasta” sijalle viisi.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -lopputulokset:

  1. Škoda Kamiq (130 p.)
  2. Toyota Corolla (97 p.)
  3. Mazda 3 (94 p.)
  4. Peugeot 208 (93 p.)
  5. Škoda Scala (90 p.)
  6. Renault Clio (87 p.)
  7. Audi E-Tron (84 p.)

Kuvia voittajasta, palkituista sekä Auto- ja Liikennegaalasta:

Lisätietoja:

Ragnar Mehisto
VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat ry
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi

Jukka Suomela
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

ŠKODA KAMIQISTA SANOTTUA (suorat sitaatit VAS-tuomariston perusteluista):

Ajo-ominaisuuksiltaan mainio, tilava ja turvallinen perusauto nykyaikaisilla toiminnoilla

Erinomainen yleisauto, koko ja tilat sekä ominaisuudet ja vastine rahalle tasapainossa.

Hieno kokonaisuus

Hieno kokonaisuus, onnistunut design, kaasuversiosta plussaa.

Hinnaltaan ja varusteiltaan houkutteleva vaihtoehto kilpailtuun luokkaan.

Hyvä ajettavuus

Hyvä ajettavuus, toimivat tilaratkaisut, rahalle vastinetta, tasapainoinen kokonaisuus.

Hyvä auto mutta tässä uutuustulvassa hukkuu massaan

Hyvä hinta-laatusuhde ja kokonaisuus

Hyvä uutuus pikku-SUV-luokkaan, mutta uusi tekniikka antaa edelleen odotuttaa itseään.

Hyväntapainen crossover.

Kaikin puolin mainio auto, jonka sisarmalli on parempi ajaa, mukavampi ja taloudellisempi.

Kaikin puolin mainio pieni katumaasturi, jonka ainoa vika on koeajoautoissa ollut sporttialusta – se tekee Kamiqin kulusta pompahtelevaa.

Korotettu Scala ei ole niin hyvä kuin matalampi Scala.

Kova tuote kasvavaan segmenttiin.

Kätevä, järkevä, tilava ja räiskymätön – kuin autoilun Ikeaa.

Käyttöautojen aatelia. Hinta-autosuhde jäi aavistuksen Cliosta.

Laadukkaan tuntuinen pikkumaasturi.

Mainio yhdistelmä tilaa, ajettavuutta, järkevyyttä ja kätevyyttä.

Monipuolinen kokonaisuus.

Mukava ajaa maantiellä ja kaupungissa 205/60 R16-sarjan renkain, matkustamon tilat, 1.0 (85 kW) -mallin suorituskyky, hyvä vastine rahalle, järkevä auto, onnistunut kokonaisuus.

Oikea auto tähän hetkeen, koko, hinta ja ominaisuudet ovat mainiossa tasapainossa, mielestäni paras rahalle vastinetta suhde.

Osa uutta korotettujen viistoperien aaltoa: katumaasturin edut, mutta aerodynaamisemmassa muodossa.

Pahuksen fiksu auto, joskin puolen pykälää liian kevyt kiloiltaan.

Pieniin ulkomittoihin mahdutetut asialliset sisätilat: kätevä käyttöauto parhaimmillaan.

Ratkaisevasti pahimpia kilpailijoita tilavampi ja tarjoaa hyvän vastineen rahalle.

Sopivan kokoinen ja linjakas perheauto, hyvä hinta/laatusuhde

Suoraan pienempien katumaasturien luokan kärkeen.

Taattua Škoda-laatua.

Tarjoaa kaiken, mitä pieneltä katumaasturilta sopii odottaa.

Tilat, hinta ja ajettavuus on erittäin kohdillaan ja kaasuversion ostomahdollisuus on tärkeä asia.

Vastaa kaiketi lähes kaikkiin keskimääräisen autonostajan tarpeisiin, niin tilojen, ajettavuuden kuin varusteluvaihtoehtojen ja hinnoittelun osalta.