Vuoden auto suomessa 2021

SKODA OCTAVIA

Vuoden Auto Suomessa 2021 on Škoda Octavia

Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n valitsema vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Octavia. Täyssähköauto Volkswagen ID.3 sijoittui toiseksi Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Helsingissä 27.1. ilman yleisöä järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Uusi Octavia jatkoi tšekkimerkin vuosi sitten Kamiq-mallilla aloittamaa Vuoden Auto Suomessa -kilpailun voittoputkea. Kilpailun on vuodesta 2014 alkaen järjestänyt päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia yli sataa toimittajaa edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry.
Vuoden Auto Suomessa 2021 -valinta oli tavallista haastavampi koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten takia, mutta valintaprosessi toteutettiin aiemmista kerroista tutulla kahden koeajotapahtuman ja äänestyskierroksen kaavalla.

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2019 jälkeen ja ennen lokakuun 2020 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. 27 ehdokkaan koeajot tehtiin koronaturvallisuuden ylläpitämiseksi kaksipäiväisenä tapahtumana 3.–4.11.
Kuuden auton finaaliin selvinneet Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Škoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3 olivat raatilaisten koeajettavana KymiRingin moottoriradan ympäristössä 18.11.

Finalisteja yhdistävä tekijä oli sähköinen voimalinja. Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 ovat aina täyssähköisiä, ja Peugeot 2008:n saa myös täyssähköisenä. Ladattavia hybridejä finaalissa edustivat Renault Captur ja Škoda Octavia ja hybridejä Toyota Yaris.
Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Škoda Octavia saavutti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2021 -voiton selvällä 26 pisteen erolla Volkswagen ID.3:een. Škodan suosikkimallin ja Volkswagenin uuden täyssähköauton jälkeen kolmanneksi sijoittui Toyota Yaris. Podium-sijojen ulkopuolelle jäivät Peugeot 2008, Porsche Taycan ja Renault Captur.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -lopputulokset:

1. Škoda Octavia (172 p.)
2. Volkswagen ID.3 (146 p.)
3. Toyota Yaris (121 p.)
4. Peugeot 2008 (95 p.)
5. Porsche Taycan (90 p.)
6. Renault Captur (81 p.)

Yleisöäänestyksen top-3:
1. Porsche Taycan (27,1%)
Jaettu 2. sija Volkswagen ID.3 ja Škoda Octavia (22,7%)

Lisää kuvia niin Vuoden Auto Suomessa 2021:n osanottajista, koeajotapahtumista sekä Auto- ja Liikennegaalasta löytyy internet-sivuilta

https://auli.kuvat.fi/kuvat/VAS2021/

www.autojaliikennegaala.fi

Lisätietoja:
Ragnar Mehisto
VAS-toimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja liikennetoimittajat ry
050 357 2767 – ragnar.mehisto@otava.fi

Jukka Suomela
järjestelytoimikunnan puheenjohtaja
Auto- ja Liikennegaala
0400 617 761 – jukka.suomela@autojaliikennegaala.fi

Kuvagalleria

ŠKODA OCTAVIASTA SANOTTUA:

Tilavan perhekokoluokan suosikkimallin entisestään parantunut painos.

Octavia on noussut suureksi suosikiksi, ja tämä uusi malli vain valmistaa asemaa. Value for money.

Hinnan ja laadun optimi näistä autoista.

Laaja voimalinjavalikoima. Kauttaaltaan piirun verran aiempaa parempi.

Tilava auto, mutta ulkomitoiltaan kohta luokkaansa liian iso, karkeakäyntinen diesel, farmariin ei saa suojaverkkoa etuistuinten taakse, mikä selvä huononnus.

Hyvä kokonaisuus ja hinta-laatusuhde. Helpottunut valikkojen käyttö. Hyvät hybridiominaisuudet.

Tarjoaa monipuolisen malliston tilavassa korissa ja kaikin puolin hyvän vastineen rahalle – siis sen, mitä tarvitsee Vuoden Auto Suomessa -kilpailun voittoon.

Tällä kertaa kärpäset eli suomalaiset autonostajat ovat oikeassa, sillä lievästä ”harmaudestaan” huolimatta tasapainoinen toimiva paketti ja paketin sisällössä on runsaasti valinnanvaraa.

The perheauto.

Taattua tavaraa.

Hyvä hinta-laatusuhde ja laaja mallivalikoima

Järkeviä ominaisuuksia järkevään hintaan sekä ällistyttävä määrä vaihtoehtoja.

Liian vähän, liian myöhään.

Kansanautosuomalaiseen makuun, laaja mallisto, hyviä käyttövoimavaihtoehtoja.

Tarjoaa täysin ylivertaisen vastineen rahalle laajalla valikoimalla käyttövoimia ja voimalinjoja.

Octavia tarjoaa laajan malliston, jonka mielenkiintoisimmat variaatiot ovat kaasuhybridi sekä ladattava PHEV.

Varmaa jauhelihakastiketta jokaiseen suomalaiseen perheeseen. 

Suosikkiauto, jossa useimpien odotukset täyttyvät. Hyväkin voi kehittyä edelleen.

Melkein tylsyyteen saakka tasaisen vahva konsepti vastaa taas kerran suuriin odotuksiin. Lisäarvoa antavat todella laaja varuste- ja voimalinjavalikoima.

Erinomainen perussuoritus: tilava, hyvin hinnoiteltu ja erittäin laaja mallisto hyvästä perusautosta. Ei mullista maailmaa, mutta tekee hienosti sen mitä yrittää.

Laaja valikoima voimanlähteitä (bensa, diesel, kaasu, plugari) joka käyttötarpeeseen, mikä on ykkösasia etenkin karavaanarille.

Hieno auto, jonka voimalinjavalikoimassa on tarjolla aikamoinen kattaus.

Tasokas tiloiltaan ja ajettavuudeltaan.

Varmaa suorittamista.

Ihan jees, ihan jees.

Jokaiselle jotakin, ei petä muttei myöskään suuresti herätä riemun kiljaisuita. 

Hyvää ajettavuus ja tilat.

Laaja voimalinjavalikoima.

Kaikki tarpeelliset isollekin perheelle kohtuuhintaisena.

Tilava ja toimiva, monta käyttövoimavaihtoehtoa myös vihreyttä haluavalle.

Laadukas ja varusteltu kokonaisuus sopivan kokoisessa paketissa.

Käyttöautojen aatelia uusilla hybridivaihtoehdoilla.

Octavia sopii suomalaisille, ja nyt mallivalikoimasta löytyy auto melkein jokaiselle.

Perusvarma vastine rahalle, tosin uudistukset edelliseen varsin vähäisiä.

Käytännöllinen, tilava ja mukava auto monipuolisilla käyttövoimaratkaisuilla on kokonaisuutena vuoden paras uutuus.

Škoda jatkaa menestyksen tiellä myös Octavian kanssa. Enemmän kaikkea, mutta kuitenkin perinteitä kunnioittaen. 

Suomalaiseen käyttöön ja makuun sopiva tilava perheauto, jonka laaja voimalinjavalikoima tarjoaa jokaiselle jotakin.

Ei täysin uusi malli, joten jää pisteittä.

Entistä parempi keskiluokan auto, laaja tarjonta erilaisia voimalinjoja.