Auto- ja liikennetoimittajat ry.
Lehdistötiedote 14.12.2023
Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunnioitettavasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelistä pääsi kilpailemaan 32 uutuutta, joista jo yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan. Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli myös se, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta. Tosin ainakaan vielä ne eivät yltäneet finaaliin.
Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekivät myös tänä vuonna päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenet. Osa AuLin yli sadasta jäsenestä kirjoittaa vain raskaammasta kalustosta tai moottoripyöristä, joten he eivät pitäneet itseään sopiviksi äänestämään. Samaan tulokseen päätyi suuri osa yhdistyksen seniorijäsenistä.
Ensimmäisellä kierroksella äänesti 57 yhdistyksen jäsentä, jotka antoivat äänensä myös ratkaisevalla toisella kierroksella. Määrä on kansainvälisestikin kunnioitettava, sillä eurooppalaisen Car of the Year -valinnan tekee 59 tuomaria, ja Vuoden Auto Japanissa -äänestäjiä on kolme enemmän.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2022 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2023 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Ne kaikki olivat tuomareiden koeajettavina 15.11. Järvenpäässä Aino Areenan ympäristössä. Sen jälkeen jokainen tuomari teki listan kuudesta mielestään tärkeimmästä uutuudesta. Äänet laskettiin yhteen, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko: Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 ovat sähköautoja, Hyundai Konan saa hybridinä tai sähköautona, Mercedes-Benzin E-sarjassa vaihtoehtoina ovat kevyt- ja lataushybridi, Peugeot 408:n keulalle voi valita bensiinimoottorin tai lataushybridin, ja Toyota Priuksen saa vain lataushybridinä.
Järvenpäässä 28.11. järjestetyn toisen koeajopäivän jälkeen kukin ensimmäisellä kierroksella äänestänyt tuomariston jäsen jakoi ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.
Finaaliäänestys oli tasainen, mutta voitot jakautuivat varsin epätasaisesti. Peugeot 408 oli vain yhden tuomarin mielestä paras. Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa. Sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja. Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja olivat kärjessä 15 tuomarin äänestystuloksessa. Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna jäädä toiseksi seitsemän äänen erolla.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -lopputulokset:
1. Hyundai Kona (174 p.)
2. Mercedes-Benz E-sarja (167 p.)
3. Volkswagen ID.7 (153 p.)
4. Toyota Prius (141 p.)
5. Kia EV9 (128 p.)
6. Peugeot 408 (92 p.)
Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.
Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:
”Valttina monipuoliset voimalinjat.”
”Erittäin hyvä hinta-ominaisuus-suhde.”
”Oivalliset sähköauto-ominaisuudet ja tilaakin edeltäjää enemmän.”
Ohessa on vapaaseen käyttöön kuva Vuoden Auto Suomessa 2024 -voittajasta Hyundai Konasta (kuvaaja Jari Kohonen).
Kaikkien VAS2024-ehdokkaiden yksittäiskuvat sekä yhteiskuva finalisteista (kuvaaja Jari Kohonen) löytyy täältä:
https://auli.kuvat.fi/kuvat/
Edestä otetussa finalistien ryhmäkuvassa autot ovat vasemmalta alkaen Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Lisätietoja:
Kalle Kalaja
AuLin puheenjohtaja
040 752 0668 – kalle.kalaja@suomenautolehti.
auli.yhdistysavain.fi/vuoden-
Auto- ja liikennetoimittajat ry.
Lehdistötiedote 20.11.2023
Vuoden Auto Suomessa 2024 -finalistit
Vuoden Auto Suomessa 2024 -kilpailun finalistit Hyundai Kona (vas.), Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7 valmiina auto- ja liikennetoimittajien koeajoihin Aino Areenan piha-alueella. Kuva: Jari Kohonen / AuLi ry
Kaikki finalistit saatavissa vähintään lataushybridinä
Vuoden Auto Suomessa 2024 -valinnassa siirrytään finaalikierrokselle. Kuudesta finalistista kaksi on sähköautoja ja loput ovat saatavissa lataushybridinä. Vuoden Auto Suomessa 2024 paljastetaan 14.12. kello 18 Aino Areenalla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa.
Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt jo kymmenennen kerran. Sähkön aseman vahvistuminen näkyy siinä, että tämän vuoden 32 ehdokkaasta 17 on toistaiseksi saatavissa vain sähkömoottorilla. Yhteen ehdokkaaseen saattaa tulla vaihtoehdoksi kevythybridi, minkä jälkeen tasan puolet olisi sähköautoja. Toisaalta vain yhden ehdokkaan voimalinjoissa ei ole lainkaan sähköistystä.
Halvimman ja kalleimman ehdokkaan hinnan ero oli myös tällä kertaa lähes kymmenkertainen. Kiinalaiset tulivat tänä vuonna mukaan vahvalla rintamalla, sillä mukana oli neljä kiinalaismerkkiä sekä pari Kiinassa valmistettavaa ehdokasta. Niiden aika ei ollut vielä, mutta kovin kauas parhaat kiinalaiset eivät jääneet finaalipaikasta.
Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet noudattivat perinteistä linjaa. Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Äänestäjät painottavat myös monipuolisesti autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.
Kun kaikki äänet oli laskettu, Vuoden Auto Suomessa 2024 finaalikuusikoksi muodostui Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Viisi eniten ääniä saanutta erottuivat selvästi omaksi joukokseen, mutta kuudennesta sijasta käytiin kovaa kamppailua. Pari merkkiä eli BMW ja BYD kokivat eräänlaisen ”oikeusmurhan”. Niistä molemmat saivat runsaasti ääniä, mutta ne jakautuivat niin tasaisesti kyseisen merkin kahden mallin kesken, että kumpikaan malleista ei päässyt jatkoon. Automerkeittäin ääniharava oli Mercedes-Benz yhden äänen erolla ennen toisen sijan jakaneita Hyundaita ja Toyotaa.
Tänä vuonna äänet jakautuivat paljon aiempia vuosia vahvemmin pienelle ehdokasjoukolle. Kun viime vuonna vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä, niin tänä vuonna sellaisia ehdokkaita oli viisi. Lisäksi viisi ehdokasta sai vain yhden äänen. Toisaalta kärkiviisikko sai ääniä yli puolelta tuomareista.
Tuomaristolla on edessään haastava tehtävä, kun se arvioi finalistien ominaisuuksia. Siinä auttaa vielä konkreettisesti Aino Areenalla 28.11. järjestettävä toinen koeajopäivä. Sen jälkeen kaikki tuomariston 57 jäsentä päättävät, miten he jakavat toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille ääniä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.
Vuoden Auto Suomessa 2024 julkistetaan torstaina 14.12. kello 18 Järvenpään Aino Areenalla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa.
Kuvia finalisteista:
Kaikkien Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaiden yksittäiskuvat löytyvät oheisen linkin alta. Kuvaajan nimi (Jari Kohonen) on kohteliasta mainita kuvien julkaisun yhteydessä.
https://auli.kuvat.fi/kuvat/VAS+KUVAT+2024/
Lisätietoja:
Toni Jalovaara
Vuoden Auto Suomessa 2024 -toimikunnan puheenjohtaja
0400 821 993 – toni.jalovaara@inmen.fi
Auto- ja liikennetoimittajat ry.
Lehdistötiedote 1.11.2023
Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaat
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n järjestämällä Vuoden Auto Suomessa -valinnalla on juhlavuosi, sillä vuoden tärkein uutuus valitaan nyt jo 10. kerran. Ensimmäisellä kierroksella on tänä vuonna ehdokkaana 33 merkittävää uutuutta, joista peräti puolet on sähköautoja, ja yhtä lukuun ottamatta kaikissa ehdokkaissa on sähköistetty voimalinja.
Automaailma sähköistyy vauhdilla, mikä näkyy Vuoden Auto Suomessa 2024 -ehdokkaissa. Puolet niistä on myynnissä vain sähköautoina, minkä lisäksi neljä on saatavana myös sähköautona. Yksi ehdokkaista on lataushybridi, minkä lisäksi lataushybridi löytyy kuudesta mallisarjasta. Kevyemmin sähköistettyjä voimalinjoja on myös kaikissa muissa ehdokkaista yhtä lukuun ottamatta – siihen saa vain perinteisen polttomoottorin joko bensiinillä tai dieselillä toimivana.
Nyt vietetään juhlavuotta, sillä Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa järjestetään kymmenennen kerran. Ehdokkaiden valikoima antaa taas tuomaristolle päänvaivaa, sillä mukana on niin noin 20 000 euron hintainen pikkuauto kuin liki kymmenen kertaa kalliimpi edustusauto ja katumaasturi. Muutoksesta kertoo myös se, että mukana on neljä kiinalaismerkkiä yhdeksällä ehdokkaalla, jotka ovat kaikki sähköautoja.
Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä on sata jäsentä, jotka kattavat Suomen. Heistä henkilöautojen testaamiseen keskittyneet kuutisenkymmentä jäsentä valitsevat kuusi mielestään vuoden merkittävintä uutuutta. Ennen ensimmäisen kierroksen äänestystä kaikki 33 ehdokasta ovat tuomariston koeajettavina Järvenpäässä Aino Areenalla järjestettävässä tilaisuudessa.
Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat myös auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut ja ympäristön huomioon ottaminen.
Vuoden Auto Suomessa 2024 valitaan kuuden toiselle kierrokselle päässeen ehdokkaan joukosta. Jatkoon valitut finalistit julkistetaan 20. marraskuuta, jolloin alkaa toinen äänestyskierros.
Vuoden Auto Suomessa 2024 -äänestyksen tulos paljastetaan torstaina 14.12. Järvenpään Aino Areenalla järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.
Lisätietoja:
Toni Jalovaara
VAS 2024 -toimikunnan puheenjohtaja
0400 821 993 – toni.jalovaara@inmen.fi
Vuoden Auto Suomessa 2024 -äänestys
Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella, joista toiseen pääsevät ensimmäisen kierroksen kuusi parasta autoa.
Arvonimestä kilpailevat edellisen vuoden marraskuun alun ja kuluvan vuoden lokakuun lopun välillä myyntiin tulleet uutuusmallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdolla olevan automallin hinnat pitää olla julkistettu lokakuun loppuun mennessä ja mallin oltava myynnissä Suomessa ennen vuodenvaihdetta. Myynnissä ololla tarkoitetaan sitä, että auto on hinnoiteltu ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia vastaan.
Mallin on myös oltava nk. täysin uusi, eli kasvojenkohennus, uudet moottorivaihtoehdot tai uudet koriversiot eivät riitä.
Lisäksi ehtona on, että autot ovat fyysisesti AuLin jäsenten koeajettavissa ensimmäisessä koeajopäivissä 15.11., ja jos malli etenee finaalikierrokselle, myös toisessa koeajopäivässä 28.11.
Äänestyksen kulku
Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella.
Ensimmäinen kierros on hyvin yksinkertainen: kukin jäsen valitsee 1.11. julkistettavalta autolistasta kuusi mielestään tärkeintä autouutuutta.
Tärkein valintaperuste Vuoden Auto Suomessa 2024 -arvonimen voittajalle on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.
Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.
Toisella kierroksella tuomarilla on käytettävissä 15 ääntä, jotka hän saa jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken.
Yksi finalisteista pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kuusi ääntä. Jokaiselle ehdokkaalle ei tarvitse antaa ääniä.
Äänet pystyy jakamaan esimerkiksi 0–6–0–4–0–5–0 tai yhtä hyvin 2–2–4–2–3–2–0.
Jokaista ääniä saanutta autoa pitää perustella yhdellä lauseella.